BlogSin categoría

‘Neem elke dag vakantie’

Geschreven door Anu Beké.

Op zoek naar veerkracht.
Bijna elke dag lezen we een aantal artikels over stress en burn-out.  Iedereen kent wel eens het gevoel waarbij je oppervlakkig begint te ademen en je hart sneller begint te kloppen. Jouw bloeddruk gaat omhoog, je werkt heel snel en soms reageer je ook vlugger geagiteerd op prikkels.  In een normale situatie gaan deze gevoelens en sensaties weg na het stressvolle moment. Iedereen heeft wel een dosis gezonde stress nodig om zich goed te voelen en goed te functioneren. Stress wordt een probleem voor onze gezondheid als lange tijd de werkdruk te hoog is of als er veel problemen zijn in de thuissituatie. Als de stress chronisch wordt, kan je zowel psychische als lichamelijke klachten krijgen. De lijst van symptomen is groot: vermoeidheid, weinig energie, geïrriteerd of gespannen zijn, somberheid, vergeetachtigheid, slaapproblemen, hoofdpijn, maagklachten, nek- of rugklachten en zich sneller verkouden of grieperig voelen. Stress die langdurig is, geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten, depressie en burn-out.

Wij zijn met onze klas NT2 Vantage naar een infosessie over stress en veerkracht gegaan. Stressmanager Dominieke Van Den Bossche heeft ons veel informatie gegeven om stress te leren beheersen. Deze tips uit de infosessie wil ik met mijn lezers delen.

Verander jouw perspectief
Om goed met stress om te gaan, moet je jouw perspectief veranderen.
Probeer elke dag van je leven te genieten en stress te verminderen door kleine, eenvoudige stapjes. Een kleine aanzet kan genoeg zijn om even te ontspannen en te ontladen.

Neem elke dag vakantie
Probeer elke dag 10 minuten vakantie te nemen op een manier zoals je zelf wilt. Babbel met een vriend, doe aan sport of yoga, las een powernap of middagdutje in, neem een bad of luister naar muziek. Doe wat werkt voor jou.

Zeg eens ‘neen’
Soms, als je het zelf heel druk hebt, komt een vriendin, een collega of buur met een specifieke vraag om jouw hulp en tijd vragen. Wat zou er gebeuren als je “neen” zegt? Probeer eens om jouw antwoord uit te stellen en denk even na. Een gewoon “neen” werkt meestal het best, want als je een reden geeft waarom je “neen” zegt, dan gaan de mensen je proberen te overtuigen om ‘ja’ te zeggen.

Laat het perfectionisme los
Ik ken veel vrouwen die echt een lastig probleem hebben. Ze zijn perfectionist. Ze moeten alles kunnen doen in 24 uur maar toch kunnen ze dat niet want het huishoudelijk werk stopt nooit. Probeer het perfectionisme los te laten met kleine stapjes: een keer jouw huis niet kuisen of maak jouw eettafel eens niet schoon, draag eens twee verschillende sokken.  . Probeer het gewoon uit want jouw beloning komt door de bewaarde vrije tijd. En als iets absoluut moet gedaan worden, vraag hulp. Veel mensen zullen blij zijn om te helpen en je leert om op iemand te leunen. Geef niet op. Je kunt het!

Maak van een mug een vlinder
Positief denken is belangrijk. Voor 1 negatieve emotie moet je proberen het te balanceren met 3 positieve gedachten. Relativeer! Is jouw probleem groot of klein? Kijk met andere ogen en maak van een mug een vlinder. En tenslotte, laat jouw schuldgevoelens los. Het is wat het is.

 

 

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
16 − 10 =


Check Also

Close
Close
Close