Blog

Kunst verrijkt je als mens

Geschreven door Ani Kazarian en Galina Turaeva

Vorige maand hebben we als anderstalige studenten van het volwassenenonderwijs Kisp deelgenomen aan de cursus ‘Woord en spreektechnieken’ in de kunstacademie. Het was een bijzondere en vooral nieuwe ervaring voor ons.  Via dit interview willen we lerares Anneleen Van Nylen beter leren kennen.

Wat is het belang van een kunstacademie in de stad?
Een kunstacademie zoals de onze is uniek in Europa.  In Duitsland en Nederland bestaat dit niet. Het is heel tof dat iedereen voor een lage prijs een volledig schooljaar kunstonderwijs kan krijgen. Het is belangrijk dat je theater, tekenen, beeld, muziek, dans of circus  kan meegeven aan kinderen. Kennismaken met kunst verrijkt je als mens, maar het kan ook een uitlaatklep zijn voor kinderen. Soms ervaren kinderen moeilijke situaties zoals een scheiding, leerproblemen of moesten ze vluchten voor oorlog en geweld.  Via kunst kan je een manier vinden om alles wat je meemaakt naar buiten te brengen. Via schilderen of muziek kan je sterke gevoelens op een veilige, creatieve manier uiten. Dit kan ook psychologisch belangrijk zijn voor kinderen en volwassenen. Kunstonderwijs kan op deze manier heel belangrijk zijn om  ‘out of the box’ te denken. In alle afdelingen proberen we dit aan onze studenten aan te reiken: Of het nu circus, woord, kunst of dans is.

Je bent leerkracht ‘woord’. Waarom deze keuze? Wat is jouw motivatie hiervoor?
Toen ik jong was zat ik zelf ook altijd op de muziekacademie. Ik heb altijd les gevolgd in muziek, dans en een heel klein beetje woord. Toen ik ging studeren moest ik een studiekeuze maken. Ik wou niet van muziek mijn beroep maken want als beroepsmuzikant moet je de beste zijn en heel hard studeren. Deze uitdaging zag ik niet zitten dus zocht ik iets anders. Mijn mama moedigde me aan om ‘woord’ te studeren aangezien ik goed was in mensen te overtuigen. (lacht) Daarom volgde ik de studierichting ‘woord’ in plaats van ‘muziek’.  Tijdens mijn 4-jarige opleiding aan het conservatorium ben ik erg veranderd en merkte ik dat ‘woord’ echt mijn ding was. Maar muziek spelen blijft altijd mijn passie. Mijn sterkte is dat ik veel verschillende dingen kan. Ik dans en zing ook heel graag, ik speel verschillende muziekinstrumenten zoals blokfluit, gitaar en ook volksinstrumenten. Daardoor ben ik een beetje uniek. (lacht)

Kan je iets vertellen over de vele projecten hier op de kunstacademie waaraan je deelneemt?
De afdeling ‘woord’ bestaat uit verschillende vakken, zo geef ik ook les aan 6-jarige kinderen. Ik wil aan deze jonge kinderen ook de passie doorgeven van theater, toneel spelen en boeken lezen. Als ze groter worden, zullen zij profiteren van al deze vaardigheden. Ik geef ook heel wat vakken over poëzie en literatuur waarin we leren over de schrijvers en toneelspelers. Het vak ‘Spreektechnieken’ is ook een les waarbij je oefent om vlot te spreken voor een groep mensen. Via verschillende opdrachten zoals lesgeven, een stadswandeling organiseren, een toespraak houden, … leer je verschillende technieken. Als we een optreden doen werken we ook dikwijls samen met andere afdelingen zoals muziek of tekenen. Want bij een toneelstuk hoort soms livemuziek.   Of de muzikanten spelen een concert en ze vragen aan mijn leerlingen of we iets willen vertellen over de muziek. Of de leerlingen van schilderen maken ons decor voor het toneelstuk.

Welke eigenschappen moet je hebben om een goed leerkracht te zijn?
Elke leerkracht moet een passie hebben voor zijn of haar vak. In het gewoon onderwijs ontbreekt dat dikwijls. Zelf als je Frans geeft, dan moet je zelf overtuigd zijn dat Frans een bijzonder leuke taal is. Voor mij begint alles met het doorgeven van mijn passie, nl. ik ben gepassioneerd door theater.  Als je deze passie en interesse doorgeeft aan je leerlingen, dan leren ze vanzelf bij. In mijn job moet je echt wel met heel veel verschillende mensen kunnen werken, de jongste leerlingen zijn 6 jaar oud en de oudste leerlingen zijn 60 jaar. Ik moet mijn taal en woordenschat aanpassen en ook mijn manier van lesgeven.  Bij kinderen moet je een beetje tucht en gezag hebben, maar bij volwassenen is dat helemaal niet nodig. Je moet je goed kunnen inleven in alle soorten van mensen. Sommige leerlingen zitten in het bijzonder onderwijs, andere volgen een academische studie. Het kan soms vermoeiend zijn om je telkens aan te passen. Elk lesuur is anders, daarom moet ik dus heel flexibel zijn.

Wat was jouw leukste succeservaring tijdens een kunstproject? Kan je ons een leuke anekdote vertellen?
Ik doe zelf veel verschillende dingen : theater, muziek en dans. Vorig jaar hebben we met leerlingen een modeshow gemaakt en dat vond ik zelf een heel leuk project omdat  het heel klein begonnen is. Het is begonnen in de tekenles. De kinderen moesten een kostuum ontwerpen en dat tekenen. Er waren zoveel mooie tekeningen dat de leerkracht dacht om hier iets mee te doen. Dus ze liet deze kleding ook echt ontwerpen en de leerlingen van de opleiding ‘dans’ dansten hiermee.  Vervolgens werd aan elk kledingstuk een naam gegeven en schreven de studenten van ‘woord’ bijhorende teksten. Het is een prachtig kunstproject, nl. een modeshow geworden waarbij de kostuums gepresenteerd werden met livemuziek en gesproken tekst. Het is een voorbeeld van hoe elke kunstvorm iets kan toevoegen aan de andere kunstvorm en dat geheel is zo geweldig en mooi. Dit kwam net tot stand door samen te werken.  Ik heb daar heel leuke herinneringen aan.

Hoe combineer je werk met jouw gezin?
Voor mij persoonlijk is het niet zo moeilijk omdat ik altijd ‘s avonds werk. Dus ‘s morgens en overdag ben ik thuis. Ik heb geen kindjes dus ik kan alle dagen uitslapen (lacht) en mijn dagelijkse dingen inplannen. Een nadeel is dat je ‘s avonds altijd weg bent en in het begin moest ik hier wel aan wennen. Als je zelf een cursus wil volgen of met vrienden wil afspreken, dan is het echt moeilijk om iets te organiseren. Met sommige vrienden kan ik heel moeilijk afspreken. Ook in het weekend werk ik op zaterdag. Dus elke job heeft voor- en nadelen.

Heb je andere passies buiten jouw werk?
Ik heb natuurlijk van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Dat is heel leuk maar ook vervelend dat je geen hobby meer hebt. (lacht) Je moet daar soms voor opletten, omdat je ook snel te veel werkt en heel enthousiast bent om nieuwe projecten te organiseren. Je doet het zo graag. Ik werk ook heel graag in mijn grote tuin, dat ontspant me. Reizen vind ik ook heel leuk en vooral leerrijk. Voor mij is reizen niet gedurende twee weken op het strand liggen. Ik vind het fijn om nieuwe mensen te ontmoeten, dingen te ontdekken en vooral bij te leren over een ander land. Mijn man en ik zijn onlangs naar eilanden geweest en hebben vulkanen bestudeerd. Dat is zo een bijzondere ervaring.

Welk project wil je in de toekomst nog realiseren? Hoe zie je jouw toekomst?
In de nabije toekomst ben ik met een zangproject bezig. Ik zing in een vijfstemmige a-capella groep, dus zonder muziekinstrumenten.  Volgend jaar, in 2019 is het het jaar van Breugel in Vlaanderen en gaan we concerten brengen op de scholen. In de verdere toekomst hoop ik eigenlijk dat ik gewoon kan blijven doen wat ik nu doe. Ik stel ook niet te veel uit. Je beseft net door mensen te verliezen  dat je niet moet wachten tot je zestig jaar wordt. We zijn van het principe: Pluk de dag. Probeer elke dag gelukkig te zijn. Je moet niet elke euro uitgeven, maar ook niet alles opsparen.

 

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
7 × 22 =


Close
Close