Blog

Fietsen als symbool voor vrijheid

Geschreven door Erika Esteban

De fiets was en is een doorbraak in veel verschillende perioden in de geschiedenis van de mens. Fietsen voor een vrouw was een hele tijd in de geschiedenis verboden. Het berijden van een fiets werd beschouwd als obsceen en immoreel seksueel. Nog steeds vechten vrouwen in sommige landen voor een basisrecht om te mogen fietsen. Verlangend naar vrijheid werden ook veel vrouwen niet tegengehouden door de vooroordelen van de tijd en durfden het initiatief nemen om als vrouw te fietsen. Dit werd een symbool van vrijheid en emancipatie voor de vrouwelijk gemeenschap.

De geschiedenis van de fiets
De geschiedenis van de fiets dateert van 1817. Maar voor de vrouwen startte deze pas rond het einde van de 19de eeuw, toen Annie Cohen in 1894 de eerste vrouw was die een reis rond de wereld maakte op een fiets. Dit begon als een weddenschap voor tienduizend dollar waarbij ze trachtte in vijftien maanden tijd de wereld rond te reizen met de fiets. Ze had toen drie kinderen en slaagde in deze weddenschap.

Ook de manier waarop je je kleedt, is veranderd dankzij de vrouwen die het aandurfden om te fietsen. De jurken waren niet meer het meest geschikte kledingstuk. De vrouw koos ervoor om comfortabele kleding te dragen net zoals de man. Een verandering die, ver buiten de esthetiek,  een overwinning was in de strijd voor gelijkheid en vrijheid. Zo citeert Susan Antony: ‘De fiets is het object dat heeft bijgedragen aan de emancipatie van vrouwen. Wanneer ik een vrouw op een fiets zie, ben ik blij want het is het symbool van vrijheid en vertrouwen geworden”.

De uitdagingen van de fiets
De fiets wordt vandaag de dag in veel landen door zowel mannen als vrouwen gebruikt.
In de afgelopen jaren heeft de fiets een aantal barrières overwonnen maar toch zien we vandaag nog steeds in de professionele sport een grote ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Het nieuws van grote winnaars van de wielerwedstrijden zoals De Ronde van Vlaanderen zijn nog steeds voornamelijk mannen.  De Ronde van Vlaanderen is pas voor vrouwen opgestart in 2004, terwijl deze legendarische koers al gereden wordt door mannen sinds 1913. Zo bestaan er nog vele andere voorbeelden zoals de UCI Women’s World Tour, deze vervangt de wereldbeker, is pas vanaf 2016 voor vrouwen opgestart. Terwijl deze UCI World Tour voor mannen sinds 2005 wordt gereden. Zo zijn er nog vele andere voorbeelden: grote wedstrijden zoals de Ronde van Spanje ( La Vuelta) of  Tour de France bestaat niet voor vrouwen. Voor vrouwen bestaat alleen ‘La Course’ van Tour de France. Professionele vrouwenteams fietsen gedurende een dagwedstrijd, die op dezelfde dag van de laatste etappe van de Tour de France plaatsvindt op de Champs Elysées in Parijs.

De mannelijke profs ontvangen ongeveer 10.000 euro meer dan de vrouwelijke profs. In de laatste Amstel Gold Race verdiende een vrouw 1.128 euro, terwijl de mannelijke prof  16.000 euro ontving.  In de Ronde van Italië voor vrouwen ontving de winnares in 2014 slechts een bedrag van 525 euro. Kan iemand dit begrijpen?

Waarom schreeuw je de namen van deze vrouwelijke winnaars niet? Waarom wordt hun naam niet op T-shirts geschreven? Neem nu profwielrenster Anna van der Breggen, winnaar van enkele grote en belangrijke wedstrijden zoals:  Ronde van Vlaanderen, Strade Bianche, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik, Amstel Gold Race, Giro d’Italia. Zou zij even beroemd en gerespecteerd kunnen worden als de grote Eddy Merckx?

Voor gelijkheid en empowerment
Vandaag zijn er diverse, verschillende clubs, verenigingen en organisaties die vrouwen de kans geven om te fietsen. Dit is een nieuwe burgerbeweging die vrouwen wil aansporen om autonoom en onafhankelijk te sporten. “She Rides” is een voorbeeld van een participatieve beweging die steeds groter en bekender wordt. Ze motiveren vrouwen om de fiets te gebruiken als middel om een bepaalde levensstijl uit te drukken en om het sociale bewustzijn te verbeteren en te verrijken.

Fietsen is meer dan een sport, het is een manier van leven.
In de grote steden verandert de praktijk stap voor stap het bewustzijn van de omgeving en de publieke opinie. Uit studies blijkt dat mensen die fietsen meer energie hebben en langer leven. De fiets staat voor vooruitgang en een gezonde levensstijl. Meer specifiek voor de vrouw staat de fiets voor vrijheid, emancipatie en gelijkheid.

Vive le veló! Hasta la pedala!

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
18 ⁄ 9 =


Check Also

Close
Close
Close