Blog

Ravel 87: Lessines-Ronse

De zeedijk van Zuid-Oost-Vlaanderen

Op een zonnige herfstdag gingen we de Ravel 87 per fiets verkennen. Deze grotendeels autoloze route doorheen Pays des Collines is momenteel nog in afwerking, maar kan je toch al van Lessines tot Ronse voeren. In vervoering brengen is misschien juister: de route is niet alleen heerlijk fietsen maar bovenal adembenemend mooi.

Fietsen in schoonheid, 1 – Een verslag met fotoreportage door onze Fietscampagne ‘Cycling the City’.

We startten onze fietsrit op de Markt van Geraardsbergen: daar is het even naar beneden fietsen tot aan de overkant van de Dender, om er dan direct links in te draaien, op het jaagpad richting Lessines (hier noemt de route nog LF 38). We hadden meteen acht kilometer autoloos voor de boeg (op de doorgang in Deux-Acren na).
Het is er lekker fietsen langsheen de Dender, met het lichtjes kabbelende water als gezel. Eens de Majoor Van Lierde-brug in Overboelare gepasseerd, wisselen weide natuurzichten elkaar af. Natuurgebied Kortelake strekt er zich uit tot aan de taalgrens. Het is een rijke strook natuur, waarin populierbossen en meer streekeigen bomen elkaar afwisselen in een mozaïek van open moeras en valleibos.

Deux-Acres
Net voorbij de recent vernieuwde sluis van Deux-Acren stuurde het Denderpad ons het brugje over naar de andere oever (hier noemt het Eurovelo 2 of W1-Entre Dendre et Haut Pays). De fietsroute loopt dan verder stroomopwaarts de Dender, richting Lessines.

Na een achttal kilometer (vanaf het startpunt in Geraardsbergen) fietsten we dan eerst onder een spoorwegbrug en vervolgens onder de brug van de Route Industrielle. Vlak na die tweede brug, staat een duidelijke wegwijzer van een wandel- en fietsroute naar Ronse, Vloesberg en Ghoy, met aanduiding van de resp. afstanden. De route maakt deel uit van het Europees fietsnetwerk, Eurovelo 5 – dat Londen met het Italiaanse Brindisi verbindt (3.900 km, maar dat is andere koek ;-}).
Daar verlieten we de Dender via een halfverharde hobbelige weg die ons via de Industrieweg naar de kruising met de drukke N42 bracht (het is voor fietsers echter opletten geblazen via deze rijweg met veel zwaar transport; helemaal onderaan vind je een iets veiliger alternatief, met minder van deze drukke autobaan).
Aan de overkant van de gewestweg ligt de poort tot de schilderachtige Ravel 87: de toegang is nog onafgewerkt en met betonblokken kriskras afgezet, om gemotoriseerd verkeer te verhinderen.

Op de Ravel 87
Hier begint het wondermooie fietstraject dat ons doorheen Pays des Collines voerde en beroerde (..).
De route ligt op een voormalige treinbedding en is nagenoeg vlak (soms lichtjes glooiend). Tot midden jaren vijftig bracht deze spoorlijn dagelijks vele arbeiders naar de steenkoolmijnen van Mons. De Ravel 87 is genoemd naar die vroegere treinverbinding, L83-87.

Weidse zichten op het Heuvelland wisselden elkaar nu af. Doorheen de seizoenen is het een prachtig kleurenpallet van rijke natuurbeelden.

Het pad is nagenoeg volledig autoloos en we konden er veilig en onbezorgd fietsen. De overgangen met de kruisende autowegen zijn duidelijk aangeduid met verkeersborden en een opvallend, verhoogd plateau voor fietsers.
De uitgestippelde route is vrij recent met nog nagelnieuwe stukken asfalt. Hier en daar zagen we nog resten van de werf. Er waren ook enkele onafgewerkte stukjes waar het even uitkijken was. Maar dat kon de pret geenszins derven.

Zoals op een zeedijk
Vlak voor Vloesberg stopte de route plots en zette ons abrupt op een aarden weg, bezaaid met bonkige stenen. Net geen vijfhonderd meter ging de route over in een veldweg alvorens weer op een asfalt weg te komen, die de Ravel doorheen het dorp slingert. Het is evenwel goed aangeduid en we kwamen makkelijk weer op de uitgelijnde Ravel 87, die verder naar Ronse toe leidt.

Ook paardrijders zijn hier welkom: er is voor hen een strook zachte ondergrond voorzien. Misschien is dat wel het succes van de Ravel: het is een multimodale wandel-, fiets- en ruiterroute.

Op een zonnige zondag komen vele mensen genieten van deze rustige weg, die niet verstoord wordt door autoverkeer. Voorwaar nog steeds een zeldzaamheid in onze regio. Dat autoloze karakter vormt de aantrekkingskracht van de Ravel dwars door het Heuvelland. Het geeft de indruk van een zeedijk, waar je onbezorgd kan struinen en ver voor je uit kan kijken, zonder gehinderd te worden door aankomend autoverkeer.

Na Ellezelles loopt de Ravel even dood: een richtingaanwijzer stuurde ons links een trap op, naar een hoger gelegen rijweg, om daar de Ravel bovengronds te kruisen en er daarna via een langgerekte trap weer naar af te dalen. De korte koerswijziging is goed aangeduid en we stonden snel terug op de verderzetting van de Ravel 87.  Eigenlijk is de Ravel vanaf hier enkel als wandelroute aangeduid. Maar de weg is geasfalteerd en best breed genoeg om er ook te fietsen (met respect voor de wandelaar natuurlijk). Het pad is nu vooral omgeven door bomen en eindigt op een iets hogergelegen rand van stad Ronse.

Naar de Grote Markt
Om het centrum van de stad te bereiken fietsten we dan even links, de Mgr. Beylsstraat in, dan rechts volgend, lichtjes dalend de Blauwesteen af, tot aan de spoorlijn; daar namen we opnieuw links tot op de drukke rijweg N57. Rechts de gewestweg op, om na een druk kruispunt met verkeerslichten via de Biesestraat naar de Grote Markt van Ronse te fietsen -waar ook de LF6 aangeduid is.

Het was een aangename fietstocht met een heerlijke afwisseling van vergezichten op het Heuvelland.
Veel plezier en fietsgenot -op de zeedijk van Zuid-Oost-Vlaanderen!

Link naar het volledige fietstraject op Routeyou (je kan er ook een GPX voor je fiets-gps downloaden):
https://www.routeyou.com/nl/route/view/5842463/stadsfietsroute/gbergen-ronse-via-ravel87

  • Alternatief in Deux-Acres:
    voor de aansluiting van het Denderpad naar de Ravel 87, in Deux-Acren tekenden we een alternatief uit met een veel korter stuk op de Route Industrielle: het alternatief gaat in Deux-Acren vanaf de brug over de Dender dwars door het dorp, na de kerk meteen links in (dalend): slingerend gaat deze kleine weg over in een spoorwegtunnel; daarna links op, verder naar de Route Industrielle toe. Aan deze gevaarlijke weg (zwaar transport, geen aangeduid fietspad, wel een brede berm) rechts tot aan de drukke N42: aan de overkant begint de schilderachtige Ravel 87. Via deze link kan je het alternatief op kaart bekijken (met eveneens een GPX voor je fiets-gps):
    https://www.routeyou.com/nl-be/route/view/5841135/stadsfietsroute/alternatief-ravel87-deux-acres

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
20 − 12 =


Close
Close