Sin categoría

Samen creatief met het Nederlands

Taal verbindt ons: 
Anderstalige studenten van het cvo Kisp en Nederlandstalige studenten van de kunstacademie gaan samen creatief aan de slag met taal.

Ik ben Rachida Dahdi en ben een studente aan het volwassenenonderwijs Kisp in Geraardsbergen. Tijdens de NT2-cursus Vantage schriftelijk kreeg ik van mijn NT2-leerkracht vier grote schrijfopdrachten. Graag deel ik met jullie deze bijzonder leerrijke ervaring.

Creatief schrijven

Als laatste schrijfopdracht mochten we een creatieve tekst schrijven, met een onderwerp naar keuze. Mijn NT2-leerkracht Nele De Winde begeleidde me en gaf me het advies om een brief te schrijven aan mijn tienerdochter. Mijn dochter mag pas als ze 18 jaar wordt, deze brief lezen. Dat vond ik een heel leuk idee.  Ik kreeg ter inspiratie het boek van Bleri Lleshi mee. Hij schreef een boek voor zijn pasgeboren dochter. Ik las de inleiding van zijn boek en begon zelf te schrijven. Dat was nieuw voor mij, aanvankelijk blokkeerde ik om zomaar in het vrije te schrijven, maar plots begon ik met veel enthousiasme te schrijven. 

Samen een kortverhaal lezen

Nadat we al een eerste deel van onze tekst hadden geschreven, gingen we op bezoek bij de studenten van de cursus ‘creatief schrijven’ in de kunstacademie.
Bij de eerste ontmoeting met de studenten van de kunstacademie konden we kennis maken met docent Kristien Van Damme. We lazen samen een kortverhaal en besproken dit in groep. Tijdens deze duo-les had ik eerst veel stress maar naarmate het gesprek vorderde voelde ik me meer zelfzeker. Uiteindelijk ben ik heel blij om nieuwe mensen te ontmoeten op deze manier.

Elkaar inspireren met tekst

Tijdens een tweede ontmoeting met de studenten van de kunstacademie, deelden wij onze creatieve schrijftekst en kortverhalen met hen. Kris las mijn tekst en was verrast. Hij heeft me gevraagd of ik de brief zelf voor mijn dochter had geschreven. Volgens mij was dit het beste compliment dat ik dit jaar gekregen had. Hij toonde echt zijn appreciatie over mijn zelf geschreven tekst.

Strookjes en knipsels

Vervolgens kregen we de opdracht om vier foto’s te maken en te delen. Foto’s die ons raakten. De studenten van de kunstacademie verknipten al onze schrijfteksten tot strookjes en selecteerden krachtige zinnen. We waren even in paniek. Na zoveel weken schrijven, bleef er slechts enkele zinnen over van onze teksten. Deze zinnen werden gekoppeld aan foto's. Zo ontstond een heel nieuwe tekst met collage. Samen ontstond een creatief proces en leerden we anders omgaan met onze taal.

Gesprek over 'verlangen'

We ontmoetten elkaar voor een derde keer en gingen in gesprek over het thema ‘Verlangen’. Het was een mooi gesprek met elkaar en vanuit deze gesprekken ontstond het idee om een toonmoment samen te organiseren.

Toonmoment

Op het einde van onze cursus NT2 kwamen we voor een laatste keer samen in de kunstacademie. De studenten van de kunstacademie presenteerden hun eigen schrijftekst gebaseerd op onze teksten via powerpoint, een gedichtenbudel, een kleine voordracht. Het was zo een bijzondere ervaring om aan de slag te gaan met onze woorden, elk op zijn manier. Taal is niet alleen grammaticakennis, maar het gaat om jezelf te leren uiten op een dieper niveau. Dat heb ik geleerd tijdens deze verschillende opdrachten en samenwerkingen. De gesprekken waren telkens heel aangenaam en verrijkend.

Mezelf uiten

Tijdens deze cursus besefte ik dat ik spontaan en goed kan schrijven en dat wist ik niet. Het tweede positieve punt aan dit schooljaar is dat het geen vervelende of saaie lessen waren. We verlieten vaak onze NT2-klas en kregen lessen op andere locaties zoals de bibliotheek en de kunstacademie. Ik vond dat fantastisch en zo een meerwaarde om mijn Nederlands te oefenen. Ook om van meerdere professionele leerkrachten les te krijgen, was een nieuwe, unieke ervaring voor ons als studenten. Ik genoot ervan om nieuwe mensen te ontmoeten in samenwerking met de kunstacademie. Ik volgde de NT2-lessen met veel enthousiasme. Daarom was ik altijd aanwezig. Ik ga zeker,  voor de eerste keer, mijn diploma met veel trots en vreugde behalen.  (Rachida Dahdi.)

Related Articles

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Solve : *
25 + 21 =


Close
Close